2022 |
- Rubach, C. & Lee, G., Starr, C. R., Gao, Y., Safavian , N., Dicke, A.-L., Eccles, J. S., & Simpkins, S. D. (2022). Is There any Evidence of Historical Changes in Gender Differences in American High School Students’ Math Competence-Related Beliefs from the 1980s to the 2010s?. International Journal of Gender, Science and Technology, 14(2), 55–126. Retrieved from genderandset.open.ac.uk/index.php/genderandset/article/view/1322
- Starr, C. R., Gao, Y., Lee, G., Safavian, N., Rubach, C., Dicke, A. L., Eccles, J.S., & Simpkins, S. D. (2022). Parents’ Math Gender Stereotypes and Their Correlates: An Examination of the Similarities and Differences Over the Past 25 Years. Sex Roles, 1-17.
- Bonanati & Rubach (Hrsg.) (2022). Vom Klassenzimmer ins Kinderzimmer - Das Lernen im häuslichen Kontext zwischen Unterstützung und Selbstständigkeit [Sonderheft]. Empirische Pädagogik. Link zum open access Heft unter folgendem Link.
- Rubach, von Keyserlingk, Simpkins & Eccles (2022). Motivational Beliefs and Positive Achievement Emotions During COVID-19: A Person-Environment Fit Perspective in Higher Education. In: H. Burgsteiner & G. Krammer (Eds.), Impacts of COVID-19 Pandemic’s Distance Learning on Students and Teachers in Schools and in Higher Education: International Perspectives (pp. 100-125). Leykam.
- Rubach, C. & Bonanati, S. (2022). Vom Klassenzimmer ins Kinderzimmer: Lernerfahrungen, Herausforderungen und Gelingensbedingungen schulischer Bildungsprozesse im digitalen Raum (Editorial). Empirische Pädagogik, 36 (2). Open Access unter https://www.vep-landau.de/produkt/empirische-paedagogik-2022-36-2-digital/
- Rubach, C. & Bonanati, S. (2022). Eine Beschreibung zur Gestaltung des Distanzunterrichts anhand von Sicht- und Tiefenstrukturen: Lehrende berichten über Potenziale und Herausforderungen. Empirische Pädagogik, 36 (2). Open Access unter https://www.vep-landau.de/produkt/empirische-paedagogik-2022-36-2-digital/
- Rubach, C., von Keyerlingk, L., Simpkins, S.D., & Eccles, J.S. (2022). Does Instructional Quality Impact Male and Female University Students Differently? Focusing on Academic Satisfaction, Academic Stress, and Mental Health Impairment. Frontiers in education.
- Rubach, C. & Lazarides, R. (2022). Bedingungen für die Umsetzung motivationsförderlicher Unterrichtsstrategien durch digitale Medien. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft.
- Bonanati, S. & Rubach, C. (2022). Reciprocal Relationship between Parents’ School- and Home-Based Involvement and Children’s Reading Achievement during the First Year of Elementary School. Societies 12, 63. https://doi.org/10.3390/soc12020063
- Runge, I., Lazarides, R., Rubach, C., & Richter, D. (2022). Unterrichtsqualität und digitale Medien: Welche Bedeutung haben Lehrkräftefortbildung und -kooperation sowie motivationale Überzeugungen?. Empirische Pädagogik, 36 (2). Open Access unter https://www.vep-landau.de/produkt/empirische-paedagogik-2022-36-2-digital/
- von Keyserlingk, L., Rubach, C., Lee, H. R., Eccles, J. S., & Heckhausen, J. (2022). College Students’ motivational beliefs and use of goal-oriented control strategies: Integrating two theories of motivated behavior. Motivation and Emotion, 1-20. https://doi.org/10.1007/s11031-022-09957-y
|
2021 |
- Rubach, C. & Lazarides, C. (2021). Emotionen in Schule und Unterricht. Barbara Budrich Verlag.
- Rubach, C. & Bonanati, S. (2021). The impact of parents' home‐ and school‐based involvement on adolescents' intrinsic motivation and anxiety in math. Psychology in the Schools, 1–21. https://doi.org/10.1002/pits.22577
- Rubach, C. & Lazarides, R. (2021). Addressing 21st-century digital skills in schools – Development and validation of an instrument to measure teachers' basic ICT competence beliefs. Computers in Human Behavior, 118, S. 106636. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106636
- Quast, J., Rubach, C., & Lazarides, R. (2021): Lehrkräfteeinschätzungen zu Unterrichtsqualität mit digitalen Medien: Zusammenhänge zur wahrgenommenen technischen Schulausstattung, Medienunterstützung, digitalen Kompetenzselbsteinschätzungen und Wertüberzeugungen. In Z f Bildungsforsch. https://doi.org/10.1007/s35834-021-00313-7 [geteilte Erstautorinnenschaft]
- Rubach C. & Lazarides R. (2021) Heterogene digitale Kompetenzselbsteinschätzungen bei Lehramtsstudierenden. In: Geschäftsstelle beim Stifterverband (eds) Digitalisierung in Studium und Lehre gemeinsam gestalten. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-32849-8_26
- Rubach, C. & Lazarides, R. (2021). Freude und Angst von Schülerinnen und Schülern: Welche Zusammenhänge existieren zur Individualisierung und Selbstbestimmung im Mathematikunterricht?. In C. Rubach & R. Lazarides (Eds.). Emotionen in Schule und Unterricht. Barbara Budrich Verlag.
- Rubach, C. & Lazarides, R. (2021). Emotionen in Schule und Unterricht: Forschungsperspektiven und Ziele des Sammelbandes. In C. Rubach & R. Lazarides (Eds.). Emotionen in Schule und Unterricht. Barbara Budrich Verlag.
- Rubach, C. & Lazarides, R. (2021). Emotionen in Schule und Unterricht: Ausblick für Forschung und Praxis. In C. Rubach & R. Lazarides (Eds.). Emotionen in Schule und Unterricht. Barbara Budrich Verlag.
- Rubach, C. & Lazarides, R. (2021). Wechselseitige Effekte zwischen Lehrkräften, Eltern und Lernenden: Zusammenhänge von kognitiver und emotionaler Unterstützung und der Motivation von Lernenden. In D. Raufelder & G. Hagenauer (Eds.). Soziale Eingebundenheit - Sozialbeziehungen im Fokus von Schule und Lehrer*innenbildung. Waxmann Verlag.
- Runge, I., Rubach, C., & Lazarides, R. (2021). Digitale Kompetenzselbsteinschätzung von Lehrkräften - Welche Bedeutung haben Schulausstattung und Fortbildungsteilnahme angesichts aktueller Herausforderungen? In: S. G. Huber (Hrsg.), Jahrbuch Schulleitung 2021, S.228-242.
- Lazarides, R., Dicke, A.-L., Rubach, C., Oppermann, E., & Eccles, J. S. (2021). Motivational profiles across domains and academic choices within Eccles et al.’s situated expectancy–value theoretical framework. Developmental Psychology, 57(11), 1893–1909. https://doi.org/10.1037/dev0001250
- Dicke, A.-L., Rubach, C., Safavian, N.,Karabenick, S. A., & Eccles, J. S. (2021): Less direct than you thought: Do teachers transmit math value to students through their cognitive support for understanding? In Learning and Instruction, p. 101521. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2021.101521
- Hettinger, K., Lazarides, R., Rubach, C., & Schiefele, U. (2021): Teacher classroom management self-efficacy: Longitudinal relations to perceived teaching behaviors and student enjoyment. In Teaching and Teacher Education (103), p. 103349. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103349
|
2020 |
- Rubach, C., Dicke, A.-L., Lazarides, R., Simpkins, S. & Eccles. J. S. (2020). Addressing Adolescents’ Depressive Symptoms and Risky Behavior: The Role of Perceived Parents’ and Teachers’ Social Support. Journal of Organizational Psychology, 20(4).
- Rubach, C. & Lazarides, R. (2020). Digitale Kompetenzeinschätzungen von Lehramtsstudierenden fördern. Journal für LehrerInnenbildung, 20 (1), 88-97. https://doi.org/10.35468/jlb-01-2020_07
- Rubach, C., Krauskopf, K., & Lazarides, R. (2020). Elternarbeit vs. Erziehungs- und Bildungspartnerschaft: Perspektive Brandenburger Lehrkräfte der Sekundarstufe auf die Kommunikations- und Kooperationspraxis zwischen Schule und Eltern. Manuskript angenommen zur Publikation. In J. Stiller & C. Laschke (Hrsg.), Berlin-Brandenburger Beiträge zur Bildungsforschung 2018, S. 177–204.
- Rubach, C. & Lazarides, R. (2020). Kooperation von Eltern und Klassenlehrkräften an Schulen der Sekundarstufe I: Eine Chance für die Motivationsförderung von Lernenden. In S. G. Huber (Hrsg.), Jahrbuch Schulleitung 2020, S. 333-349.
- Lazarides, R., Dicke, A.-L., Rubach, C. & Eccles, J. S. (2020). Profiles of motivational beliefs in math: Exploring their development, relations to student-perceived classroom characteristics, and impact on future career aspirations and choices. Journal of Educational Psychology. https://doi.org/10.1037/edu0000368
|
2019 |
- Rubach, C. & Lazarides, R. (2019). Eine Skala zur Selbsteinschätzung digitaler Kompetenzen bei Lehramtsstudierenden. Entwicklung eines Instrumentes und die Validierung durch Konstrukte zur Mediennutzung und Werteüberzeugungen zur Nutzung digitaler Medien im Unterricht. Zeitschrift für Bildungsforschung, 2(78), 4. https://doi.org/10.1007/s35834-019-00248-0
- Rubach, C. & Lazarides, R. (2019). Bedingungen und Auswirkungen des elterlichen Engagements im häuslichen und schulischen Umfeld - Analysen in der Sekundarstufe I. Psychologie in Erziehung und Unterricht, (2), 81–100. https://doi.org/10.2378/peu2019.art08d
- Rubach, C., Lazarides, R. & Lohse-Bossenz, H. (2019). Engagement der Klassenlehrkräfte in der Zusammenarbeit mit Eltern und Motivation Lernender in der Sekundarstufe. Journal für Bildungsforschung Online (JERO), 11 (2), 61-85.
- Rubach, C. & Lazarides, R. (2019). Die Rolle der Individualisierung im Mathematikunterricht für die Motivation von Lernenden am Ende der Sekundarstufe I. In: Hannelore Knauder & Monika Reisinger, Individuelle Förderung im Unterricht und in der Schule. Waxmann, S. 115–129.
- Rubach, C. (2019). Eltern mit ins Boot zu holen. Gemeinschaft, Kommunikation, Kooperation und Mitsprache: Qualitätsbereiche für die qualitätsvolle Zusammenarbeit zwischen Schule und Elternhaus. SCHULE inklusiv. Friedrich Verlag.
- Rubach, C., Lazarides, R., Brendel, N., & Krauskopf, K. (2019). Learning by doing. Eine explorative Erhebung zur Förderung digitaler Kompetenzeinschätzungen durch die Verwendung digitaler Medien in der Hochschuldidaktik. In: Timo Ehmke, Poldi Kuhl und Marcus Pietsch (Hg.): Lehrer. Bildung. Gestalten. Beiträge zur empirischen Forschung in der Lehrerbildung. Weinheim: Juventa Verlag, S. 164–175.
- Jennek, J., Lazarides, R., Panka, K., Körner, D. & Rubach, C. (2019). Funktion und Qualität von Praktika und Praxisbezügen aus Sicht von Lehramtsstudierenden. Herausforderungen Lehrer_innenbildung - Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion, 2(1), S. 39-52.
|
2018 |
- Lazarides, R., Buchholz, J. & Rubach, C. (2018). Teacher enthusiasm and self-efficacy, student-perceived mastery goal orientation, and student motivation in mathematics classrooms. Teaching and Teacher Education. 69, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.08.017
|
2017 |
- Rubach, C. & Lazarides, R. (2017). Eine Untersuchung kooperativer Beziehungen zwischen Eltern und Lehrkräften an Berliner Schulen. In: Jurik Stiller und Christin Laschke (Hg.): Berlin-Brandenburger Beiträge zur Bildungsforschung 2017. Herausforderungen, Befunde und Perspektiven interdisziplinärer Bildungsforschung. Frankfurt a.M: Peter Lang GmbH Internationaler Verlag der Wissenschaften, S. 177–204.
- Lazarides, R., Rubach, C., & Ittel, A. (2017). Adolescents’ perceptions of socializers’ beliefs, career-related conversations, and motivation in mathematics. Developmental Psychology, 53(3), 525-539. https://doi.org/10.1037/dev0000270
- Lazarides, R. & Rubach, C. (2017). Instructional characteristics, achievement goal orientations, and student engagement in mathematics. Mathematics Education Research Journal. https://doi.org/10.1007/s13394-017-0196-4
|
2016 |
- Lazarides, R., Rubach, C., & Ittel, A. (2016). Achievement- and career-related motivational profiles in mathematics: What role do gender, age and parents’ valuing of mathematics play? International Journal of Gender, Science and Technology, 8 (1), 124-143.
|